woensdag 4 november 2020

Autobiografisch essay V6

 

"Als je net zo goed wilt slagen als je wilt ademen, dan zul je succesvol zijn." Aldus: Eric Thomas[1]

Onderweg naar mijn doelen met een weg vol belemmeringen

 

‘‘Hier heb je weinig kansen!’’, ‘’Als ik hier verantwoordelijk voor was, had ik jou niet gekozen om naar middelbaar school te gaan!’’, ‘‘Je had echt geluk!’’. Ik denk steeds over het feit, hoe deze zinnen mij ooit heel erg diep geraakt hebben. Toch gaf ik niet op en ging ik maar gemotiveerd door. Mijn cijfers waren hoog, zelfs heel hoog. Echter bleef vmbo-t een waarschijnlijkheid, havo een geluk en vwo maar een droom voor een lange periode. Tijdens het tweede leerjaar van mijn vorige school gebeurde iets bijzonders. Ik zat in de les naast de raam. Het regende. Ik weet niet meer over welke vak het ging, maar ik weet nog dat ik net als altijd goed aan het opletten was. Ineens kwam mijn mentor de klas binnen. Ze riep me samen met een andere jongen om iets met ons te bespreken. Ik vond het toen wat raar en ik was tegelijkertijd ook benieuwd. Toen gingen we samen naar een leeg lokaal. We zaten en toen begon het: ‘’We gaan samen met Kandinsky college beginnen aan een nieuw project. Jullie zijn de enen die de kans hebben gekregen om naar 3 havo te gaan. Dit komt door jullie leeftijd en cijfers.’’ Ik herinner me nog dat ze het feit dat we heel veel geluk hadden steeds benadrukte, zelfs tijdens ons certificaat uitreiking. ‘’Als ik hier verantwoordelijk voor was had ik mijn oudere leerlingen gekozen en niet jullie.’’ Zei zij. We keken zwijgend naar haar toe. Toen was ik ervan overtuigd dat doorstromen en eigenlijk alle andere dingen die veel docenten van mijn vorige school onmogelijk beweerden, niet onmogelijk was. Nu zit ik in zes vwo, te wachten op mijn eindexamens en het toelatingsexamen van geneeskunde! Nu vind ik de term: ‘’Hier heb je weinig kansen’’ een belachelijk gemene uitspraak om van je doelen en ambities een ongrijpbare droom te creëren. Ten minste voor mij, want alles is mogelijk als je een goed doorzettingsvermogen hebt.

 

Door het hebben van idealen probeer ik wat onmogelijk lijkt te zijn in het leven, mogelijk te maken. Leven is pas ideaal voor mij als ik me gelukkig voel, gemotiveerd en op weg naar doelen blijf. Als ik gelukkig blijf, blijf ik automatisch ook gemotiveerd om harder te proberen om mijn doelen te bereiken. Dit kan alleen door middel van de zogenoemde waarden en de normen dat ik daarvoor gesteld heb. Alleen op deze manier vind ik dat mijn leven goed gepland is en dat ik hierdoor op de goede weg sta. 

 

Ten eerste vind ik discipline een belangrijke waarde. Door het doen van wat ik leuk vind en wat er bij mij past, heb ik het idee dat het leven leuker wordt en dat ik gemotiveerd blijf. Het nemen van de juiste beslissingen staat dus centraal voor mij. Bijvoorbeeld het kiezen van een opleiding of bijbaantje die bij me past en die me gemotiveerd en daarmee gedisciplineerd laat blijven. Ik vind bijvoorbeeld de opleiding geneeskunde heel erg leuk omdat ik altijd benieuwd ben hoe het menselijke lichaam werkt, wat er zou gebeuren als er iets misgaat en hoe je dat geneest.

 

Echter zijn er heel veel factoren in je omgeving, die van je motivatie kunnen onttrekken. Bijvoorbeeld het moment dat mijn doelen nogal wat onmogelijk begonnen te lijken, tijdens het eerste leerjaar van mijn vorige school. Niet alleen mijn vrienden zeiden dat vwo en universiteit een droom was, maar ook dat een gewoon onderwijs en middelbare school onmogelijk was. Deze begonnen mij heel diep te raken. Het was alsof dat er een heel dikke barrière gemaakt van cement tussen ik en mijn doelen zat. Ik snapte nooit waarom. Ik werd een dag heel depressief. ‘’Hoe hard je nou ook probeert en hoe goed je nou ook bent…het blijft blijkbaar toch onmogelijk!’’, dacht ik met mezelf. Wat ik hiervan geleerd heb is dat belemmeringen altijd bestaan. Belangrijk is dat ik nooit op moet geven als ik een belemmering zie. Ik moet juist harder proberen om door die belemmering heen te kunnen. Ook vind ik dat je school een belangrijke rol speelt in iemands motivatie. Leerlingen moeten in plaats van demotiveert, gemotiveerd worden. Verder moeten zij gelijke oprechte kansen krijgen, om de beste versie van zichzelf te kunnen uiten zodat leerlingen die een doorzettingsvermogen hebben, zijn doelen kunnen bereiken. Ik denk dat mijn schilderij,’’Cadre’s solidarity’’ de boodschap: ‘’geef de kans en wees solidair met degenen die een goed doorzettingsvermogen hebben.’’ laat zien:




 

Ten tweede is een goede planning noodzakelijk. Om mijn doelen werkelijk te kunnen bereiken heb ik altijd een goede planning nodig. Ik plan dus voortdurend maar ik laat ook plekken vrij in het geval dat ik iets niet afkrijg, om tijd aan mijn hobby's te besteden, om uit te rusten of voor een noodgeval. Stel dat ik voor een proefwerkweek moet gaan leren, dan ga ik van minstens drie weken van tevoren een planning maken. Ik kijk eerst wat ik allemaal per vak moet leren, dan ga ik een planning maken van wat ik per dag wil bereiken. Dit helpt me heel veel, want dan ben ik verzekerd over het feit dat ik dan tijdens de proefwerkweek behalve herhalen en uitrusten bijna niets meer te doen zal hebben . Drie weken van tevoren lijkt misschien wel een beetje lang voor sommige mensen. Gelukkig heb ik hier een verklaring voor. Concentratie neemt gedurende de tijd af. Verder blijft de ene persoon langer geconcentreerd en de andere korter. Gemiddeld blijft een persoon voor vijftig minuten geconcentreerd.[2]  Door de stof door een lange periode te vedelen, probeer ik mijn tijd effectief te gebruiken. Effectief omdat op deze manier de stof in mijn hoofd blijft zitten. Ook word ik steeds beter in het plannen. Ik houd mezelf steeds beter aan mijn planning en ik maak steeds realistischere tijdsindelingen.

 

Ten derde vind ik dat een goed gevarieerd leven me helpt om gemotiveerd te blijven. Persoonlijk vind ik een gevarieerd leven een leven waar ik per dag tijd aan verschillende dingen besteed. Als ik nou een dag geen tijd heb om aan mijn hobby’s te besteden vind ik het geen probleem. Dit komt doordat ik mijn dag al goed gepland heb. Ik besteed een uur aan deze vak, dan aan die andere vak, dan het maken van die presentatie en dan het lezen van een boek. Op deze manier blijft mijn dag gevarieerd. Ik laat dus niks ophopen tot een dag voor de deadline. Ik ken mensen die een dag volledig aan bijvoorbeeld biologie besteden. Zoiets doe ik nooit. Meestal blijft er wat tijd over om aan mijn hobby’s te besteden. Ik heb zelfs een website kunnen maken voor mijn eigen schilderijen en tekeningen. Momenteel besteed ik mijn vrije tijd ook aan het maken van armbandjes. Ik verkoop ze en doneer vierentachtig procent van mijn inkomsten aan stichting Hartekind. Door het feit dat ik door deze hobby’s veel prestaties moet uitvoeren, word ik voortdurend gedwongen er tijd aan ze te besteden. Op deze manier blijft hoe dan ook de variatie in mijn leven te bestaan, want juist door de variatie in mijn planning voel ik me gemotiveerd, blijf ik gedisciplineerd en bereik ik mijn dagelijkse doelen en daarmee mijn doelen over een lange termijn. 

 

Concluderend wil ik zeggen dat ik met behulp van deze waarden en normen de beste versie van mezelf heb kunnen uiten en mezelf kunnen ontwikkelen. Gedurende de tijd werden mijn idealen en de daarbij behorende normen en waarden steeds belangrijker. Ik werd steeds beter in het maken van belangrijke keuzes, mijn tijd effectief te besteden, goed plannen en meer tijd aan mijn hobby’s te besteden. Op deze manier heb ik altijd het gevoel dat ik zelfverzekerd ben en de gelegenheid heb, om waar ik goed in ben op de juiste manier gebruiken, om in het leven volgens mijn idealen succesvol te zijn. Het feit dat ik me nu in 6-vwo bevind, vind ik een resultaat van al de planning dat ik gemaakt heb, al het discipline en motivatie dat ik heb gehad en al de variatie dat ik in mijn leven heb ingezet. Het moment dat ik een vwo-advies kreeg, veranderden mijn dromen naar een waarschijnlijkheid en voelde ik me een stap dichter bij mijn doelen. Hierdoor kan ik zeggen dat het moment dat ik mijn vwo-advies kreeg, een van de belangrijkste gebeurtenissen in mijn leven is geweest. Pas toen is dat ondoordringbare barrière helemaal verdwenen. Nog steeds vind ik de termen ‘‘Hier heb je weinig kansen!’’, ‘’Als ik hier verantwoordelijk voor was, had ik jou niet gekozen om naar middelbaar school te gaan!’’ en ‘’Je had echt geluk!’’ belachelijk gemene termen. Ik heb ervan geleerd dat er altijd een weg staat voor je doelen, soms met en soms zonder belemmeringen. Echter zal je je doelen bereiken als je dat van harte wil en de belemmeringen als een teken ziet dat je harder moet proberen. ‘’Houd van het proces en de resultaten zullen komen.’’[3] Zoals Eric Thomas dat zegt.

 

Bibliografie

Schuette, C. G. (1989). Improving Your Concentration. Opgehaald van Kansas state university: https://www.k-state.edu/counseling/topics/career/concentr.html#:~:text=Lectures%20are%20usually%2050%20minutes,oxygen%20to%20your%20brain)!

Thomas, E. (sd). Eric Thomas > Quotes. Opgeroepen op 11 04, 2020, van good reads: https://www.goodreads.com/author/quotes/247473.Eric_Thomas

Thomas, E. (sd). quotefancy. Opgeroepen op 11 04, 2020, van quotefancy: https://quotefancy.com/quote/1578929/Eric-Thomas-Fall-in-love-with-the-process-and-the-results-will-come

 

 



[1] (Thomas, Eric Thomas > Quotes, sd)

[2] (Schuette, 1989)

[3] (Thomas, quotefancy, sd)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Weekopdracht 5 V6

  Idealen :   Een   goed   geplande   leven   waardoor  je  daarmee  je  doelen   kunt   bereiken   Waarden :   Discipline   Normen:  Gemoti...