donderdag 28 juni 2018

Filippica 2017-2018

Geen eindexamen voor muziek, wel voor bijvoorbeeld tekenen en andere vakken. 
In de bovenbouw mag je als extra vak allerlei dingen kiezen, maar muziek staat niet tussen deze vakken. Dit is eigenlijk best stom, want muziek is ook een vak die net als tekenen en handvaardigheden de mogelijkheid moet gaan hebben om gekozen te worden door leerlingen en eindexamen te hebben. Muziek moet dus als een examenvak in de bovenbouw gekozen kunnen worden niet als een vak die helemaal niet belangrijk en gunstig is. 
Muziek moet ook als een eindexamen vak gekozen kunnen worden want net als tekenen en handvaardigheden is dit vak ook een onderdeel van kunst. Er bestaan best veel mensen die een talent hebben voor muziek (dat kan zingen of een instrument spelen zijn) en ze kunnen zich nog verder ontwikkelen en een goede toekomst bereiken maar hiervoor moeten ze ondersteund gaan worden. Het is de taak van scholen om leerlingen te laten zien wat muziek behoudt en leerlingen die een talent hebben te ondersteunen. Als muziek als een examenvak gekozen kan worden, kunnen leerlingen die het leuk vinden, muziek als een extra vak kiezen en zich verder ontwikkelen. 
Muziek is een vak die in een samenleving, cultuur en de identiteit daarvan een belangrijke rol speelt. Dus het is belangrijk dat elke generatie dit talent houdt zodat het door kan  naar de volgende generatie. Kinderen worden creatiever met muziek en krijgen meer discipline en bevordert doorzettingsvermogen en leercapaciteit. ''Onderzoekers hebben ook bewijs gevonden dat de muziek suggereert die we hoorden omdat tieners een grotere emotionele binding hebben met onze hersenen dan alles waar we naar luisteren als volwassenen.'' {Bron 2} Leerlingen moeten dus de mogelijkheid hebben om muziek te kunnen kiezen en dit belangrijke vak verder te leren en blijven doorgeven aan andere mensen en de volgende generatie. Niet alleen biologie, wiskunde, natuurkunde (enzovoort) is een wetenschap, maar muziek is ook een belangrijke deel van wetenschap. 
Muziek moet niet als examenvak gekozen kunnen worden want leerlingen hebben dan geen genoeg tijd om tijd te besteden aan belangrijkere vakken net als biologie, natuurkunde, geschiedenis enzovoort. Als ze geen genoeg tijd hebben voor de belangrijkere vakken, kunnen ze minder leren en krijgen ze ook slechte cijfers. Leerlingen moeten dus meer aandacht gaan besteden aan hun profielvakken en weinig aan vakken net als tekenen, handvaardigheden en muziek omdat ze dan een lager cijfer zullen krijgen voor de belangrijke vakken.  
Aan de hand van de argumenten en tegenargumenten hierboven is het duidelijk dat het vak muziek als examenvak meer voordelen heeft dan nadelen. In het algemeen is muziek goed voor de ziel en de gezondheid van mensen, vooral jongeren, maar ook oudere mensen kunnen veel genieten van muziek; en er zijn best veel mensen die het leuk vinden om bijvoorbeeld een instrument te spellen of hun talenten te ontwikkelen en daarvoor is de ondersteuning van de leerkrachten (op school) nodig. Bovendien is dit een keuzevak en alleen mensen die het willen of genoeg tijd hebben kunnen dit vak kiezen; in dit manier krijgen ze ook geen slechte cijfers. Ik hou zelf veel van muziek en besteed ik veel tijd daaraan; Bijvoorbeeld zingen en piano spelen. Muziek is ook een wetenschap en een kunst en de scholen moeten leerlingen meer tijd laten besteden met dit mooie gunstige vak. 
Bronnen: 
Inspiratie: 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Weekopdracht 5 V6

  Idealen :   Een   goed   geplande   leven   waardoor  je  daarmee  je  doelen   kunt   bereiken   Waarden :   Discipline   Normen:  Gemoti...